Probíhající evropské projekty financované z evropských fondů
Naše škola se v posledních letech zapojila do několika projektů financovaných z evropských fondů.
Program: IROP – integrovaný regionální program
Výzva: číslo 33
Název projektu: Přístavba nových učeben pro naplnění klíčových kompetencí technických a řemeslných oborů
Číslo projektu: CZ.06.2.67/0.0/0.0/16_050/0002727
Přípravná fáze projektu: červen 2016 – září 2017
Realizační fáze projektu: říjen 2017 – prosinec 2018
Výše podpory: 9 652 517,00 Kč
Poskytovatel: Ministerstvo pro místní rozvoj
Cílem projektu je vybudování nové přístavby budovy, která svou funkčností částečně nahradí a rozšíří stávající výukové prostory odborného výcviku v rámci dílenského areálu školy na ulici Kylešovské 18a v Opavě. Součástí projektu je také odborné vybavení nově vzniklých učeben.
V rámci projektu IROP, na který byla poskytována finanční podpora z EU, vzniknou dvě odborné učebny pro obory instalatér, elektrikář, mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení pro výuku odborného výcviku. Odborný výcvik je nedílnou a velice důležitou součástí přípravy žáka na budoucí uplatnění na trhu práce. Zaměření předmětu odborný výcvik je především na získání manuální zručnosti, seznámení se s technologickými postupy a hlavně jejich nácvik zapojení, montáže, zprovoznění systému. Účelem projektu je zvýšení kvality vzdělávání v návaznosti na budoucí uplatnění na trhu práce, což navazuje na odborné klíčové kompetence – technické a řemeslné obory v rámci projektu IROP. Učebny budou využívány po celé období školního roku od pondělí do pátku v sudém i lichém týdnu, kdy se budou v učebnách, právě v závislosti na střídání sudého a lichého týdne, střídat skupiny žáků podle ročníků v rámci výuky předmětu odborný výcvik. Každá učebna bude mít plánovanou kapacitu 24 žáci.
Název projektu: Šablony pro rozvoj vzdělávání
Číslo projektu: CZ.02.3.X/0.0/0.0/16_035/0006450
Zahájení realizace projektu: 01. 10. 2017
Ukončení realizace projektu: 30. 09. 2019
Délka realizace: 24 měsíců
Výše podpory: 806 686,00 Kč
Projekt Šablony pro rozvoj vzdělávání je spolufinancován Evropskou unií.
Naše škola se stala úspěšným žadatelem v rámci výzvy 02_16_035 Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro SŠ a VOŠ I.
Projekt je kombinací aktivit z těchto oblastí: Personální podpora SŠ, osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů SŠ, aktivity rozvíjející ICT na SŠ a extrakurikulární rozvojové aktivity SŠ.
Cílem projektu je poskytnutí personální podpory – koordinátora spolupráce školy a zaměstnavatele, osobnostně profesní rozvoj pedagogů prostřednictvím dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v kurzech zaměřených na čtenářskou gramotnost, inkluzi a na výchovu k podnikavosti, sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv, stáže pedagogů u zaměstnavatelů, tandemové výuky a vzájemné spolupráce pedagogů, zapojení ICT technika do výuky, doučování žáků ohrožených školním neúspěchem a podpora podnikavosti žáků prostřednictvím fiktivní firmy.
Nastavené šablony:
Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora SŠ
Cílem aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu – koordinátora spolupráce školy a zaměstnavatele, který bude působit jako prostředník mezi školou a zaměstnavateli.
Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin
Cílem aktivity je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků pomocí vzdělávání a průběžného sebevzdělávání prostřednictvím kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků DVPP. Pedagogičtí pracovníci budou podpořeni v získávání dovedností, znalostí a kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti a inkluze.
Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 16 hodin
Cílem aktivity je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků pomocí vzdělávání a průběžného sebevzdělávání prostřednictvím kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků DVPP. Pedagogičtí pracovníci budou podpořeni v získávání dovedností, znalostí a kompetencí v oblasti inkluze a výchově k podnikavosti.
Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ zaměřené na inkluzi – DVPP v rozsahu 24 hodin
Cílem aktivity je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků pomocí dlouhodobého vzdělávání a průběžného sebevzdělávání prostřednictvím kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků DVPP.
Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv
Cílem je podpořit pedagogy středních škol ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím vzájemné výměny zkušeností mezi pedagogy z různých škol v rámci ČR.
Stáže pedagogů u zaměstnavatelů
Cílem je podpořit pedagogy středních škol ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím stáží u možných budoucích zaměstnavatelů.
Tandemová výuka na SŠ
Cílem je prohloubit spolupráci pedagogických pracovníků středních škol v oblasti podpory společného vzdělávání, rozvoje základních gramotností a rozvoje klíčových kompetencí. Díky spolupráci se zlepší kvalita výuky, která bude mít pozitivní vliv na výsledky žáků.
Vzájemné spolupráce pedagogů SŠ
Cílem je prohloubit spolupráci pedagogických pracovníků středních škol v oblasti podpory čtenářské gramotnosti.
Zapojení ICT technika do výuky na SŠ
Cílem je umožnit školám působení ICT technika ve výuce všeobecných i odborných předmětů, eliminovat technické problémy a zvýšit plynulost výuky a zároveň snížit obavy pedagogických pracovníků z práce s digitálními technologiemi.
Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem
Cílem aktivity je podpořit žáky středních škol ohrožené školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování.
Podpora podnikavosti žáků SŠ prostřednictvím volnočasové aktivity – fiktivní firma
Cílem aktivity je podpora žáků středních škol k vlastní seberealizaci v oblasti podnikavosti prostřednictvím volnočasové aktivity, která vede k rozvoji klíčových kompetencí.
Přístavba nových učeben pro naplnění klíčových kompetencí technických a řemeslných oborů
registrační číslo projektu: CZ.06.2.67/0.0/0.0/16_050/0002727
Přípravná fáze projektu červen 2016 – září 2017
Realizační fáze projektu: říjen 2017 – prosinec 2018
V rámci projektu IROP vzniknou dvě odborné učebny pro obory instalatér, elektrikář, mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení pro výuku odborného výcviku. Odborný výcvik je nedílnou a velice důležitou součástí přípravy žáka na budoucí uplatnění na trhu práce. Zaměření předmětu odborný výcvik je především na získání manuální zručnosti, seznámení se s technologickými postupy a hlavně jejich nácvik zapojení, montáže, zprovoznění systému. Účelem projektu je zvýšení kvality vzdělávání v návaznosti na budoucí uplatnění na trhu práce, což navazuje na odborné klíčové kompetence – technické a řemeslné obory v rámci projektu IROP. Učebny budou využívány po celé období školního roku od pondělí do pátku v sudém i lichém týdnu, kdy se budou v učebnách, právě v závislosti na střídání sudého a lichého týdne, střídat skupiny žáků podle ročníků v rámci výuky předmětu odborný výcvik. Každá učebna bude mít plánovanou kapacitu 24 žáci.
Šance pro každého žáka
Cílem je rozvoj sociálních a občanských kompetencí a podpora zvyšování motivace pro studium technických a přírodovědných oborů SŠ bez maturitní zkoušky s akcentem na sociálně znevýhodněné žáky.
Období realizace: září 2016 – červenec 2018
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_012/0000595
Výzva číslo 56
Rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti, výuka cizích jazyků a podpora výuky matematiky, přírodovědných a technických oborů formou stáží.
Období realizace: 1. 7. 2015 – 31. 12. 2015
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/56.1154
Sdílím, sdílíš, sdílíme – aneb využití ICT pro efektivnější výuku
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.3.00/51.0039
Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
Období realizace: 1. 9. 2014 – 31. 7. 2015
Naše škola se zapojila jako partner do výše uvedeného projektu. Příjemcem dotace, hlavním realizátorem a koordinátorem projektu je společnost iSmart premium s.r.o.
Do realizace projektu je zapojeno celkem 42 škol (z toho 38 základních a 4 střední) z Moravskoslezského, Olomouckého, Jihomoravského a Pardubického kraje.
Hlavním cílem projektu je podpořit profesní rozvoj pedagogických pracovníků zapojených škol v oblasti využívání ICT ve výuce a integrace ICT do školního prostředí – kombinací vzdělávání v prezenčních kurzech, akreditovaných MŠMT v rámci DVPP, doplněných o e-learningovou formu vzdělávání. Dále bude cíle dosaženo metodickou podporou od mentorů a sdílení vzájemných zkušeností pedagogů z jednotlivých škol. Díky projektu se cílová skupina naučí pracovat se stávajícím i nově pořízeným ICT zařízením školy a efektivně jej využívat pro potřeby výuky a v samotné výuce.
Cílovou skupinu projektu tvoří 589 vedoucích a pedagogických pracovníků škol. Cílová skupina projde prezenčními akreditovanými vzdělávacími kurzy a výjezdním seminářem. V rámci projektu si zapojené školy pořídí z rozpočtu tablety, které budou využívat pro účely přípravy na výuku a během výuky.
Na realizaci celého projektu byla přidělena dotace v celkové výši 27.220.078 Kč.
Projekt zahrnuje celkem 7 klíčových aktivit se zaměřením na:
KA A1) Vzdělávání ředitelů (v oblastech využívání digitálních technologií pro integraci ICT do života školy, seznámení s postupy pro zadávání veřejných zakázek dle pravidel metodiky OP VK)
KA A2) Mentoring a podpora pedagogických pracovníků školy (účelem je poskytnout pedagogických pracovníkům metodickou a technickou pomoc při využití a integraci ICT do výuky po celou dobu realizace projektu. Podpora bude poskytována mentory – experty na problematiku využívání ICT ve vzdělávacím procesu).
KA A3) Metodik ICT ve škole (cílem aktivity je podpořit v každé zapojené škole člověka, který získá kompetence k učení, řízení i správě ICT ve škole).
KA B1) ICT – „co už máme“ (účelem KA je naučit pedagogické pracovníky efektivně využívat ve výuce stávající ICT zařízení, které má daná škola k dispozici, seznámit pedagogy s dalšími oblastmi a možnosti, které jsou přímo navázány na využívání stávajícího ICT zařízení školy ve výuce, potažmo integraci ICT do prostředí školy).
KA B2) ICT – „co chceme“ (účelem KA je proškolit pedagogy v zavádění a využívání nových moderních mobilních (dotykových) zařízení ve výuce. Pedagogové se budou školit na nově zakoupeném zařízení – tabletech, které škola v rámci projektu nakoupí).
KA B3) ICT – „oborové didaktiky“ (účelem KA je vzdělávat pedagogy zapojených škol v zavádění a využívání tabletů v oborových didaktikách).
KA C) Evaluace (účelem KA je vyhodnotit zrealizované projektové aktivity u jednotlivých partnerských škol. Dojde k vyhodnocení přínosu vzdělávacích aktivit na reální využití ICT techniky ve výuce v dané školy. Evaluace proběhne na začátku a na konci realizace projektu. Součástí evaluace bude závěrečná konference, kde bude shrnuta celá realizace projektu vč. jeho zásadních výstupů).
Projekt je realizován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) a je financován z Evropského sociálního fondu (ESF) a ze státního rozpočtu České republiky.
Modernizace výuky instalatérských oborů
Registrační číslo: CZ.1.10/2.1.00/29.01525
Žadatel projektu: Moravskoslezský kraj
Cílem projektu je zatraktivnění instalatérských oborů. Prostřednictvím techniky a materiálního vybavení zvýšit efektivitu vyučovacího procesu, názornost a pestrost výuky a zlepšit uplatnitelnost absolventů na trhu práce.
Předmětem projektu je modernizace výuky instalatérských oborů. Do každé z šesti partnerských škol budou instalovány 2 druhy výukových sad – sada pro teoretickou výuku a sada pro odborný výcvik. Rozebíratelné panely umožňují praktický nácvik sestavování jednotlivých dílů do celků. Sady výukových panelů demonstrují různé možnosti připojení spotřebičů i zdrojů v praxi. Zapojená sestava umožňuje sledování a vyhodnocování komplexního funkčního provozu (např. sledování a vyhodnocování regulace výkonu, teploty vody a tlakových poměrů, vliv vytápění na potřebu energie, aj.). Žáci se dále seznámí např. s automatickou regulací, druhy čidel, akčních prvků apod.
Projekt je spolufinancován z Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko 2007 – 2013 ve výši 85% z celkových způsobilých výdajů. Zbylých 15% celkových způsobilých výdajů hradí Moravskoslezský kraj.
EU peníze středním školám
Naše škola se od května 2012 zapojila do projektu Evropské unie peníze SŠ. Z tohoto projektu jsme modernizovali učebny pomůckami a technikou, učitelé všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů vytvářejí digitální učební materiály a pracovní listy pro zefektivnění vyučovacích hodin.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0713
Období realizace: 7. 5. 2012 – 6. 5. 2014
Ukončené evropské projekty financované z evropských fondů
Modernizace škol ve stavebnictví
Žadatelem projektu je Moravskoslezský kraj. Naše škola je jedním z žadatelů projektu. Realizace by měla být ukončena v roce 2012.
Elektrotechnická centra
Žadatelem projektu je Moravskoslezský kraj. Naše škola je jedním z partnerů projektu. Realizace by měla být ukončena v roce 2012.
UNIV 2 KRAJE
Škola je zapojená do projektu UNIV 2 KRAJE. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
V rámci tohoto projektu vytvořili pedagogičtí pracovníci školy 3 výukové programy pro další vzdělávání. Jedná se o programy Tesař, Pokrývač skládaných krytin a Pokrývač tvarově složitých střech. Absolventi kurzů, které se uskuteční podle těchto výukových programů, budou připraveni na vykonání autorizované zkoušky na vybranou profesní kvalifikaci.
Více informací o projektu se dozvíte na http://www.nuov.cz/univ2k.
Více informací o jednotlivých studijních programech poskytne Mgr. Miroslav Weisz, zástupce ředitele pro odborný výcvik SOU stavebního v Opavě.
Projekt UNIV 3
je podpora procesů uznávání, do kterého se naše škola zapojila, navazuje na systémový projekt UNIV a na aktivity individuálního projektu národního UNIV 2 KRAJE.
Projekt UNIV 3 byl zahájen v únoru 2012 a jeho předpokládané ukončení je v červenci 2014.
Hlavním cílem je zkvalitnění systému rekvalifikací širokou podporou procesu uznávání výsledků předchozího učení a modernizací procesu akreditací, tzn.:
1. podpořit realizaci procesů uznávání vytvořením 350 modulových programů dalšího vzdělávání (rekvalifikací), jejichž realizace zajistí přípravu účastníků na vykonání zkoušky podle hodnotících standardů a v souladu se zákonem č. 179/2006 Sb.
2. rozvíjet praktické postupy a nástroje pro identifikaci a uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení
3. modernizovat proces akreditací
4. podpořit rozvoj procesu uznávání cílenou propagací.
Naše škola se v rámci projektu UNIV 3 podílí na tvorbě programů dalšího vzdělávání podle standardů NSK, na vzdělávání podle těchto programů a
na ověřování procesu uznávání výsledků předchozího učení.
Více na www.univ.cz.